Εργονομική επιλογή και χρήση της σχολικής τσάντας

Εργονομική επιλογή και χρήση της σχολικής τσάντας

Ποια προβλήματα λοιπόν μπορούν να προκύψουν από την λανθασμένη χρήση της σχολικής τσάντας, και με ποια κριτήρια θα επιλέξουμε την καταλληλότερη τσάντα για το παιδί μας ώστε να τα αποτρέψουμε;

Ας ξεκινήσουμε απαντώντας σε μία πολύ συχνή ερώτηση-ανησυχία των γονέων: Μπορεί η σχολική τσάντα να προκαλέσει σκολίωση;

 Η απάντηση είναι ένα σαφέστατο όχι. Η σχολική τσάντα δεν μπορεί να προκαλέσει σκολίωση, καθώς η μικρή διάρκεια φόρτισης ανά ημέρα (περίπου 20 λεπτά/ημέρα πηγαίνοντας και επιστρέφοντας από το σχολείο κουβαλώντας την τσάντα), δεν μπορεί να επιφέρει μεταβολή στην ανάπτυξη των οστών. Όμως, το γεγονός ότι η σχολική τσάντα δεν μπορεί να προκαλέσει σκολίωση, δεν πρέπει να μας εφησυχάζει, καθώς μπορεί να δημιουργήσει μία πληθώρα μυοσκελετικών προβλημάτων στους μαθητές.

Η λανθασμένη μεταφορά της σχολικής τσάντας μπορούν να προκαλέσουν:

  • πόνο στη μέση (οσφυαλγία) και τον αυχένα εξαιτίας του μεγάλου βάρους του φορτίου της τσάντας
  • τραυματισμούς της ωμικής ζώνης, λόγω της μεγάλης πίεσης που δέχονται οι κλείδες από τους ιμάντες (λουριά) της τσάντας
  • μυϊκή καταπόνηση και μυϊκές θλάσεις που οφείλονται τόσο στο μεγάλο φορτίο, όσο και στον λανθασμένο τρόπο με τον οποίο οι μαθητές σηκώνουν τη σχολική τσάντα για να τη βάλουν στους ώμους τους.

Όλα αυτά τα μυοσκελετικά προβλήματα -εφόσον προκύψουν- μπορούν εύκολα να αντιμετωπιστούν με τις μεθόδους της φυσικοθεραπείας και ο μαθητής μπορεί να επανέλθει γρήγορα στην καθημερινότητά του

Επειδή όμως η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία, όλη αυτή η καταπόνηση μπορεί να αποφευχθεί απλά επιλέγοντας κατάλληλη και εργονομική τσάντα για το παιδί μας, και εκπαιδεύοντας το στο πώς θα σηκώνει την τσάντα του με ασφαλή τρόπο.

Με απλά λόγια, τα χαρακτηριστικά εκείνα, που θα κάνουν τη χρήση της ασφαλή και πρακτική για τον μαθητή, είναι:

  • Το βάρος της τσάντας θα πρέπει να είναι μικρότερο από το 10% του βάρους του παιδιού. Για παράδειγμα, ένα παιδί που ζυγίζει 50  κιλά, θα πρέπει να κουβαλά μία τσάντα βάρους λιγότερο από 5 κιλά.
  • Το μέγεθος της θα πρέπει να είναι μικρότερο από την πλάτη του παιδιού, δηλαδή να εκτείνεται μεταξύ των δύο ωμοπλατών.
  • Θα πρέπει να διαθέτει δύο ιμάντες εξάρτησης (λουριά), φάρδους 5 cm, με ενισχυμένες βάτες ώστε να μην πιέζονται οι κλείδες.
  • Η βάση τσάντας θα πρέπει να βρίσκεται στη γραμμή των ισχίων του παιδιού.
  • Προτιμούμε τσάντες με ιμάντα στην περιοχή του θώρακα για σταθερότητα κατά τη βάδιση.
  • Στις θήκες που βρίσκονται δεξιά και αριστερά της τσάντας τοποθετούμε τα ελαφριά αντικείμενα.
  • Σωστός τρόπος τοποθέτησης των βιβλίων μέσα στην τσάντα: τα βαριά πιο κοντά στη σπονδυλική στήλη, τα πιο ελαφριά στο μπροστινό μέρος της τσάντας.
  • Τοποθετούμε κάθε φορά μόνο τα απαραίτητα βιβλία και αντικείμενα στην τσάντα.

Τέλος, είναι αναγκαίο να διδάξουμε στους μαθητές το σωστό τρόπο για σηκώνουν την τσάντα τους, καθώς αρκετοί μυοσκελετικοί τραυματισμοί εντοπίζονται κυρίως σε αυτή τη διαδικασία.

Ο ασφαλής τρόπος ανύψωσης της τσάντας λοιπόν είναι ο εξής: με λυγισμένα γόνατα φέρνουμε την τσάντα κοντά στο σώμα και χρησιμοποιώντας τα πόδια και όχι τη μέση μας, σηκώνουμε και ακουμπάμε την τσάντα επάνω στο θρανίο. Από εκεί την τοποθετούμε στην πλάτη μας.

Συνοψίζοντας, διαπιστώνουμε πως για την ορθή επιλογή μίας σχολικής τσάντας, αυτό που θα πρέπει να έχουμε ως βασικό κριτήριο, είναι η εργονομία της, και όχι αποκλειστικά το σχέδιό της.  Παράλληλα, είναι απαραίτητο να διδάξουμε στο παιδί μας ήδη από τον πρώτο χρόνο του στο σχολείο τον σωστό τρόπο για να σηκώνει την τσάντα του και πώς να την τοποθετεί εντός της σχολικής αίθουσας.

 

Πηγή:https://physiomagnesia.gr/ergonomiki-epilogi-ke-chrisi-tis-scholikis-tsantas/

Επιμέλεια: Αθηνά Γεραρίδου

 

Related Posts

Περί rescueteampieria 81 Άρθρα
«ΔΙΑΣΩΣΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΠΙΕΡΙΑΣ» με έδρα την Κατερίνη. Όταν αυτό απαιτείται ο Σύλλογος μπορεί να εμφανίζεται και με την διεθνή του επωνυμία στην αγγλική «Rescue Team of Pieria». Ο Σύλλογος μας είναι ενταγμένος στη Πολιτική Προστασία, και συνεργάζεται αρμονικά με όλους τους Δημόσιους φορείς (Αντιπεριφέρεια, Πυροσβεστική, ΕΚΑΒ), αλλά και με τους άλλους Εθελοντικούς Συλλόγους. Έχουμε λάβει μέρος σε όλα τα ατυχήματα, που έχουν συμβεί στη περιοχή μας, όπως ατυχήματα στο Όλυμπο, τροχαία ατυχήματα, Θαλάσσια ατυχήματα. Άλλες δραστηριότητες του συλλόγου : Εκπαίδευση των μελών τηςΟμάδας, στις πρώτες βοήθειες και σε άλλες δεξιότητες, κάθε Τετάρτη απόγευμα στα γραφεία του Συλλόγου. Ενημέρωση,Εκπαίδευση και Πιστοποίηση πολιτών στις πρώτες βοήθειες, σε τμήματα που γίνονται δύο με τρείς φορές τον χρόνο, κάθε Δευτέρα απόγευμα στα γραφεία του Συλλόγου. ΣΚΟΠΟΙ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ α) Η συνεχής εκπαίδευση των μελών στα πλαίσια της έρευνας και διάσωσης με την κατά το δυνατόν οργάνωση προβολών, ομιλιών, παρουσιάσεων και κάθε είδους εκδηλώσεων με ηθικό, κοινωνικό, διασωστικό, επιστημονικό περιεχόμενο, η διοργάνωση εκδρομών, κατασκηνώσεων, ενημερωτικών και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων καθώς και η έκδοση και κυκλοφορία οπτικοακουστικού υλικού, και εντύπων κάθε είδους. β) Η επιστημονική αναζήτηση μεθόδων, τεχνικών και ευρεσιτεχνιών καθώς και η απόκτηση, χρησιμοποίηση και τελειοποίηση οργάνων και βοηθημάτων σύγχρονης τεχνολογίας στον τομέα της έρευνας και διάσωσης και παροχή άμεσης βοήθειας. γ) Η συμμετοχή - κατά τμήμα ή συνολικά – σε αποστολές έρευνας και διάσωσης στην Ελλάδα και υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις στο Εξωτερικό δ) Η ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας μεταξύ των ημεδαπών και αλλοδαπών Σωματείων, Ομοσπονδιών, Ενώσεων, των Αθλητικών και λοιπών Αρχών του Κράτους και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. ΟΡΓΑΝΩΣΗ - ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΜΑΔΑΣ: Η Διασωστική Ομάδα Πιερίας έχει πενταμμελές Διοικητικό Συμβούλιο που εκλέγεται κάθε τρία χρόνια. Προβλέπεται η λειτουργία των παρακάτω Επιτροπών: 1. Επιτροπή Ενημέρωσης – Πληροφόρησης & Δημοσίων Σχέσεων. 2. Επιτροπή Εκπαίδευσης και Συντονισμού της Έρευνας- Διάσωσης. 3. Επιτροπή Προμηθειών - Διασωστικών Υλικών & Ραδιοτηλεπικοινωνιών. ΟΜΑΔΕΣ Α. Ομάδα : Έρευνας και Διάσωσης σε εξειδικευμένες περιπτώσεις : Σε κλειστό περιορισμένο χώρο, σε ατυχήματα με επικίνδυνα υλικά, σε ατυχήματα από οχήματα, σε πυρκαγιές, μετά από σεισμό, Αστική Διάσωση. Β. Ομάδα : Έρευνας και Διάσωσης στο βουνό Γ. Ομάδα : Έρευνας και Διάσωσης στο νερό Δ. ΟΜΑΔΑ: ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*