Εργονομική επιλογή και χρήση της σχολικής τσάντας

Εργονομική επιλογή και χρήση της σχολικής τσάντας

Ποια προβλήματα λοιπόν μπορούν να προκύψουν από την λανθασμένη χρήση της σχολικής τσάντας, και με ποια κριτήρια θα επιλέξουμε την καταλληλότερη τσάντα για το παιδί μας ώστε να τα αποτρέψουμε;

Ας ξεκινήσουμε απαντώντας σε μία πολύ συχνή ερώτηση-ανησυχία των γονέων: Μπορεί η σχολική τσάντα να προκαλέσει σκολίωση;

 Η απάντηση είναι ένα σαφέστατο όχι. Η σχολική τσάντα δεν μπορεί να προκαλέσει σκολίωση, καθώς η μικρή διάρκεια φόρτισης ανά ημέρα (περίπου 20 λεπτά/ημέρα πηγαίνοντας και επιστρέφοντας από το σχολείο κουβαλώντας την τσάντα), δεν μπορεί να επιφέρει μεταβολή στην ανάπτυξη των οστών. Όμως, το γεγονός ότι η σχολική τσάντα δεν μπορεί να προκαλέσει σκολίωση, δεν πρέπει να μας εφησυχάζει, καθώς μπορεί να δημιουργήσει μία πληθώρα μυοσκελετικών προβλημάτων στους μαθητές.

Η λανθασμένη μεταφορά της σχολικής τσάντας μπορούν να προκαλέσουν:

  • πόνο στη μέση (οσφυαλγία) και τον αυχένα εξαιτίας του μεγάλου βάρους του φορτίου της τσάντας
  • τραυματισμούς της ωμικής ζώνης, λόγω της μεγάλης πίεσης που δέχονται οι κλείδες από τους ιμάντες (λουριά) της τσάντας
  • μυϊκή καταπόνηση και μυϊκές θλάσεις που οφείλονται τόσο στο μεγάλο φορτίο, όσο και στον λανθασμένο τρόπο με τον οποίο οι μαθητές σηκώνουν τη σχολική τσάντα για να τη βάλουν στους ώμους τους.

Όλα αυτά τα μυοσκελετικά προβλήματα -εφόσον προκύψουν- μπορούν εύκολα να αντιμετωπιστούν με τις μεθόδους της φυσικοθεραπείας και ο μαθητής μπορεί να επανέλθει γρήγορα στην καθημερινότητά του

Επειδή όμως η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία, όλη αυτή η καταπόνηση μπορεί να αποφευχθεί απλά επιλέγοντας κατάλληλη και εργονομική τσάντα για το παιδί μας, και εκπαιδεύοντας το στο πώς θα σηκώνει την τσάντα του με ασφαλή τρόπο.

Με απλά λόγια, τα χαρακτηριστικά εκείνα, που θα κάνουν τη χρήση της ασφαλή και πρακτική για τον μαθητή, είναι:

  • Το βάρος της τσάντας θα πρέπει να είναι μικρότερο από το 10% του βάρους του παιδιού. Για παράδειγμα, ένα παιδί που ζυγίζει 50  κιλά, θα πρέπει να κουβαλά μία τσάντα βάρους λιγότερο από 5 κιλά.
  • Το μέγεθος της θα πρέπει να είναι μικρότερο από την πλάτη του παιδιού, δηλαδή να εκτείνεται μεταξύ των δύο ωμοπλατών.
  • Θα πρέπει να διαθέτει δύο ιμάντες εξάρτησης (λουριά), φάρδους 5 cm, με ενισχυμένες βάτες ώστε να μην πιέζονται οι κλείδες.
  • Η βάση τσάντας θα πρέπει να βρίσκεται στη γραμμή των ισχίων του παιδιού.
  • Προτιμούμε τσάντες με ιμάντα στην περιοχή του θώρακα για σταθερότητα κατά τη βάδιση.
  • Στις θήκες που βρίσκονται δεξιά και αριστερά της τσάντας τοποθετούμε τα ελαφριά αντικείμενα.
  • Σωστός τρόπος τοποθέτησης των βιβλίων μέσα στην τσάντα: τα βαριά πιο κοντά στη σπονδυλική στήλη, τα πιο ελαφριά στο μπροστινό μέρος της τσάντας.
  • Τοποθετούμε κάθε φορά μόνο τα απαραίτητα βιβλία και αντικείμενα στην τσάντα.

Τέλος, είναι αναγκαίο να διδάξουμε στους μαθητές το σωστό τρόπο για σηκώνουν την τσάντα τους, καθώς αρκετοί μυοσκελετικοί τραυματισμοί εντοπίζονται κυρίως σε αυτή τη διαδικασία.

Ο ασφαλής τρόπος ανύψωσης της τσάντας λοιπόν είναι ο εξής: με λυγισμένα γόνατα φέρνουμε την τσάντα κοντά στο σώμα και χρησιμοποιώντας τα πόδια και όχι τη μέση μας, σηκώνουμε και ακουμπάμε την τσάντα επάνω στο θρανίο. Από εκεί την τοποθετούμε στην πλάτη μας.

Συνοψίζοντας, διαπιστώνουμε πως για την ορθή επιλογή μίας σχολικής τσάντας, αυτό που θα πρέπει να έχουμε ως βασικό κριτήριο, είναι η εργονομία της, και όχι αποκλειστικά το σχέδιό της.  Παράλληλα, είναι απαραίτητο να διδάξουμε στο παιδί μας ήδη από τον πρώτο χρόνο του στο σχολείο τον σωστό τρόπο για να σηκώνει την τσάντα του και πώς να την τοποθετεί εντός της σχολικής αίθουσας.

 

Πηγή:https://physiomagnesia.gr/ergonomiki-epilogi-ke-chrisi-tis-scholikis-tsantas/

Επιμέλεια: Αθηνά Γεραρίδου